Το λιανικό εμπόριο βρίσκεται στον δρόμο του ψηφιακού μετασχηματισμού. Οι Μικρομεσαίες επιχειρήσεις βρίσκονται στη διαδικασία της ψηφιακής μεταρρύθμισης, πού απαιτούνται μεγάλες αλλαγές για να μπορέσουν να βγουν δυναμικά στις ηλεκτρονικές αγορές. Πώς όμως η ικανοποίηση των πελατών και η παρεχόμενη αξία των επιχειρήσεων λιανικής στους πελάτες της μπορούν να μετατραπούν σε ψηφιακή μορφή? Πώς οι σχέσεις ενός καταστήματος λιανικής με τους πελάτες του μπορούν να επεκταθούν ψηφιακά να ισχυροποιηθούν και να συνεχίσουν να υφίστανται? Έχετε αναρωτηθεί τι τελικά μπορεί να θέλει ο πελάτης μιας επιχείρησης λιανικού εμπορίου από την επιχείρηση που αγοράζει προϊόντα και υπηρεσίες ώστε να νιώθει αμεσότητα και ασφάλεια και να πραγματοποιεί τις αγορές του εύκολα και γρήγορα έχοντας την αίσθηση μιας στενής σχέσης εμπιστοσύνης και άριστης εξυπηρέτησης;
Η συνεχής ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας οδηγούν τις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου να προβούν στη διαδικασία ψηφιακού μετασχηματισμού. Το φαινόμενο της ψηφιακής μεταρρύθμισης στον χώρο λιανικής είναι συνυφασμένο με τις νέες τεχνολογικές εξελίξεις και την αλλαγή στη συμπεριφορά του πληθυσμού, όπου η χρήση της τεχνολογίας έχει μπει στην καθημερινότητά των πολιτών. Οι κινητές συσκευές και όλες οι έξυπνες συσκευές που χρησιμοποιεί ο άνθρωπος, προσφέρουν ένα μεγάλο όγκο από πληροφορίες στον πελάτη. Με την υιοθέτηση αυτής της κινητής και έξυπνης τεχνολογίας, στην εποχή που διανύουμε οι πελάτες μπορούν να έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο οποτεδήποτε και οπουδήποτε. Μπορούν επίσης να λαμβάνουν πληροφορίες για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν, όπως οι τιμές τους, οι φωτογραφίες τους, τα βίντεο παρουσίασής τους καθώς επίσης και κριτικές από άλλους ανθρώπους που τα έχουν αγοράσει και τα χρησιμοποιούν.
Ο Ψηφιακός μετασχηματισμός και οι προσδοκίες της νέας εποχής
Αυτό το φαινόμενο της αύξησης χρήσης της τεχνολογίας και των έξυπνων συσκευών έχει σαν αποτέλεσμα να επηρεάζει όχι μόνο τη συμπεριφορά των πελατών, αλλά και οι προσδοκίες τους. Ενώ ενσωματώνουν τις έξυπνες συσκευές στην καθημερινότητά τους, οι πελάτες αναμένουν μια αντίστοιχη ενσωμάτωση από την πλευρά των λιανοπωλητών στο διαδίκτυο. Οι προσδοκίες των πελατών αλλάζουν και περιμένουν τους λιανοπωλητές και αυτοί με τη σειρά τους να συμβαδίζουν με την τεχνολογία σε όλα τα κανάλια πώλησης.
Αυτή η νέα κατάσταση στην ψηφιακή λιανική προσφέρει πολλές ευκαιρίες για το λιανικό εμπόριο. Τα καταστήματα λιανικής έχουν ήδη αναγνωρίσει τα προβλήματα της ψηφιακής μεταρρύθμισης, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχουν προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα πλήρως. Οι νέες τεχνολογίες θα πρέπει επομένως να ενσωματωθούν στον τομέα του λιανικού εμπορίου και οι αλλαγές να ξεκινήσουν να γίνονται πραγματικότητα. Οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου για να είναι σε θέση να εξυπηρετήσουν καλύτερα τους πελάτες και να προσφέρουν μια καλή εμπειρία αγορών, είναι απαραίτητο να συνδυάσουν τα θετικά μέρη των διαδικτυακών καναλιών πώλησης με εκείνα των φυσικών καταστημάτων. Αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου θα χρειαστεί να αποκτήσουν περισσότερα κανάλια πώλησης και να τα συνδέσουν μεταξύ τους. Ένα απλό παράδειγμα αποτελεί η σύνδεση του φυσικού καταστήματος λιανικής με το ηλεκτρονικό κατάστημα. Με αυτόν τον τρόπο η επιχείρηση αποκτά αυτομάτως 2 κανάλια πώλησης. Ένα τρίτο κανάλι πώλησης μπορεί να είναι εκείνο μιας εφαρμογής ηλεκτρονικού εμπορίου για κινητές – έξυπνες συσκευές. Ένα τέταρτο κανάλι πώλησης μπορεί για παράδειγμα να δημιουργηθεί στα κοινωνικά δίκτυα πχ Facebook. Με τον συνδυασμό όλων των προαναφερθέντων καναλιών πώλησης η επιχείρηση λιανικού εμπορίου αποκτά αυτομάτως ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα με το οποίο ικανοποιεί τις προσδοκίες των πελατών της. Ο συνδυασμός όλων των καναλιών πώλησης σημαίνει για παράδειγμα πως ένας πελάτης μπορεί να αγοράσει ένα προϊόν μέσα από το ηλεκτρονικό κατάστημα και να το πληρώσει ή να το παραλάβει αντίστοιχα από το φυσικό κατάστημα. Η στρατηγική συνδυασμού όλων των καναλιών πώλησης μιας επιχείρησης λιανικού εμπορίου ονομάζεται στην διεθνή βιβλιογραφία ως “omnichannel”.