Τι τελικά μάθαμε με τον ερχομό του περιβόητου κορωνοϊού και την επιβολή των απανωτών lockdown στο λιανεμπόριο; Υπήρξαν πολλές επιχειρήσεις που μπήκαν στη διαδικασία να αλλάξουν τον τρόπο που λειτουργούσαν μέχρι τώρα; Άλλαξε ριζικά η νοοτροπία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου και στράφηκαν στην ψηφιοποίηση ή υπάρχουν ακόμα επιχειρήσεις που το σκέφτονται; Ποιες ευκαιρίες είναι αυτές που παρουσιάστηκαν στον εμπορικό κόσμο και τι τελικά έκαναν οι επιχειρήσεις που ήδη είχαν ηλεκτρονικά καταστήματα; Όλα τα παραπάνω αποτελούν προβληματισμούς που υπάρχουν στον χώρο του λιανικού εμπορίου καθώς ο ερχομός του κορωνοϊού βρήκε πολλές επιχειρήσεις απροετοίμαστες να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις νέες προκλήσεις.
Κορωνοϊός και ηλεκτρονικές αγορές
Αναμφισβήτητα ο ερχομός του κορονοϊού μας έφερε όλους πιο κοντά στις ηλεκτρονικές αγορές και στην χρήση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών. Η αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών ειδικά στις περιόδους του lockdown ήταν πολύ μεγάλη. Η κοινωνία μας δέχθηκε ένα ισχυρό σοκ και ξεκίνησε να αλλάζει συνήθειες ” εν μια νυκτί “. Αυτό οδήγησε στην ραγδαία αύξηση των online πωλήσεων και παραδόσεων και στην κατακόρυφη αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Η κοινωνία μας ξαφνικά ανακάλυψε την άνεση, την ταχύτητα, την ασφάλεια και την εξοικονόμηση χρόνου που τους προσφέρει η τεχνολογία. Ξεκίνησε να υιοθετεί την χρήση όλων αυτών των τεχνολογιών που ενώ υπήρχαν και στην προ κορονοϊού εποχή, συχνά την αγνοούσε. Τα οφέλη που προσφέρουν οι υπηρεσίες αγοράς, πληρωμής και αποστολής εμπορευμάτων, αλλάξαν τις συνθήκες της αγοράς, εφόσον υιοθετήθηκαν από όλους ανεξάρτητα από τα δημογραφικά στοιχεία που τους χαρακτηρίζουν.
Οι ευκαιρίες στην αγορά
Οι ευκαιρίες που αναδεικνύονται στην αγορά είναι πρωτόγνωρες εφόσον κανείς δεν περίμενε τόσο μεγάλες αλλαγές σε σύντομο χρονικό διάστημα να συμβούν σε παγκόσμιο επίπεδο. Η προσαρμοστηκότητα που έδειξε το αγοραστικό κοινό στις νέες συνθήκες ήταν αρκετά μεγάλη. Από την άλλη πλευρά η προσαρμοστικότητα των επιχειρήσεων στις νέες συνθήκες της άνεσης και ευκολίας του αγοραστικού κοινού που δεν ήταν διαδεδομένες στην προ κορωνοϊού εποχή, έφερε πολλές προκλήσεις που έπρεπε να ξεπεραστούν άμεσα. Η αναστάτωση που υπήρξε ήταν τεράστια σε όλες τις χώρες, σε όλες τις βιομηχανίες παγκοσμίως. Δημιουργήθηκαν νέες συνθήκες εμπορίου και όλες οι επιχειρήσεις που ασχολούνται με το εμπόριο ήρθαν αντιμέτωπες με πρωτόγνωρες καταστάσεις. Τα προβλήματα με τις εφοδιαστικές αλυσίδες και τις εταιρίες μεταφορών έκαναν την εμφάνισή τους καθώς δεν μπορούσαν με ευκολία να ανταποκριθούν στην τεράστια ζήτηση υπηρεσιών διανομής. Οι νέες συνθήκες άνοιξαν τον δρόμο στις επιχειρήσεις να προσαρμοστούν και να σχεδιάσουν την πορεία τους με νέες συνεργασίες, προοδευτικές ιδέες και στόχο να αναπτυχθούν και να αντέξουν στα νέα δεδομένα που υφίστανται. Σαφώς αν και οι συνθήκες είναι δύσκολες, φάνηκε πως πάντα υπάρχουν επιχειρήσεις που το αδύνατο το μετατρέπουν σε εφικτό και τις δυσκολίες σε ευκαιρίες. Αυτές οι επιχειρήσεις που προσπάθησαν και κατάφεραν να σταθούν στις δύσκολες συνθήκες αποτελούν την επιβεβαίωση πως αντιμετώπισαν σωστά τις προκλήσεις με ψυχραιμία και αισιοδοξία και όχι με φόβο και πανικό.
Κάποιες επιχειρήσεις τα κατάφεραν
Οι επιχειρήσεις που είχαν γρήγορα αντανακλαστικά και προσαρμοστικότητα ήταν αυτές που βγήκαν κερδισμένες. Αυτές που προσπάθησαν και κατάφεραν να διατηρήσουν τις πωλήσεις τους μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου, εφόσον το αγοραστικό κοινό συνέχιζε και ήθελε να αγοράζει ηλεκτρονικά. Θα αναρωτηθήκατε όμως ποιες επιχειρήσεις ήταν αυτές και τι έκαναν και κατάφεραν να αλλάξουν τις προκλήσεις της εποχής σε ευκαιρίες ανάπτυξης. Το κλειδί της επιτυχίας τους σαφώς βρίσκεται στον σωστό στρατηγικό σχεδιασμό και στις μελετημένες αλλαγές του επιχειρηματικού τους μοντέλου. Στις αλλαγές που έκαναν πολύ γρήγορα στον τρόπο λειτουργίας τους, στον τρόπο με τον οποίο εξυπηρετούσαν και πρόσφεραν αξία στους πελάτες τους, στις επιχειρησιακές διαδικασίες που άλλαξαν και στις εταιρικές δραστηριότητες που πρόσθεσαν. Όλα αυτά όμως έπρεπε να γίνουν σε σύντομο χρονικό διάστημα που σημαίνει πως οι επιχειρήσεις αυτές ήταν ευέλικτες και πήραν τις αποφάσεις τους έγκαιρα.
Αλλαγιάννης Ιωάννης